امدادخودرو پایتخت

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فولکس واگن id4

کاتالوگ فولکس واگن id4 وارداتی

اردیبهشت 1403: ماموت خودرو قصد دارد محصول برقی شرکت فولکس‌واگن را با نام فولکس واگن id4 به بازار ایران عرضه کند. ماموت خودرو سابقه عرضه محصولات فولکس‌واگن در ایران را دارد و خدمات خوبی را ارائه خواهد داد.

فولکس واگن id4

فولکس ID4 برقی به ماموت خودرو رسید

فروردین 1403: در حالیکه چندین شرکت خصوصی، برای عرضه فولکس‌واگن ID4 CROZZ در بازار کشورمان اعلام آمادگی کرده بودند، اما ظاهرا قرعه بنام شرکت ماموت خودرو افتاده است. این شرکت در روز سه‌شنبه مورخ 1402/01/28 رسما اعلام کرده که قصد عرضه این محصول تمام برقی از شرکت VW را دارد. البته همچنان این احتمال وجود دارد که سایر شرکت‌ها نیز ID4 کراز را به لیست محصولات وارداتی‌شان اضافه کنند.

با توجه به قیمت پایه‌ای این خودرو که در بازار امارات، معادل تقریبی 95 هزار درهم است، می‌توان پیش‌بینی کرد که در بازار کشورمان، احتمالا قیمتی بین 3 تا 4 میلیارد تومان داشته باشد.

واردات فولکس ID4 از چین به ایران

دی 1402: با انتشار تصاویر رسمی از اولین محموله خودروهای برقی فولکس واگن در ایران، که برای تست‌های فنی پابه کشورمان گذاشته‌اند، حالا مطمئن شدیم که سال 1403، این خودروهای آلمانی را در خیابان‌های کشورمان خواهیم دید.

محصول وارداتی فولکس‌واگن، خودرویی تمام برقی با نام ID4 CROZZ است و در حال حاضر چندین شرکت خصوصی (مانند بهمن موتور، خودروسازان راین و ...)، در تلاش برای واردات این محصول به کشورمان هستند و باید منتظر ماند و دید که کدام شرکت، واردکننده نهایی آن خواهد شد.

 

نکته جالب توجه اینجاست که فولکس واگن ID4 وارداتی به کشورمان، در چین و در کارخانجات متعلق به شرکت خودروسازی FAW به تولید رسیده است؛درست مانند تویوتا کرولای 2023 که توسط شرکت معین خودرو به کشورمان آمده است. البته علاوه بر جوینت‌ونچر فاو-فولکس، این خودرو برقی توسط جوینت‌ونچر سایک-فولکس نیز در بازار چین و با نام ID4 X نیز به تولید می‌رسد که تفاوت ظاهری اندکی نسبت به ID4 CROZZ دارد.


طراحی

برخلاف سایر محصولات فولکس‌واگن در سال‌های اخیر، چهره ID4 از خطوطی منحنی شکل گرفته و می­تواند برخی مدل‌های کلاسیک همچون بیتل یا محصولات کارمن گیا را به یاد آورد. چراغ‌های LED در جلو و عقب به همراه نوارهای طولی کاملاً مدرن طراحی شده و در نمای جلو دیگر خبری از جلوپنجره نیست.

خطوط منحنی در نمای جانبی ID4 نیز دیده می­شود ضمن این‌که مواردی همچون قطعات پلاستیکی نیمه پایین بدنه و نوار سفید که با رنگ مشکی سقف در تضاد است، نظر بیننده را به خود جلب می­کند.

نمای عقب در هماهنگی با بخش جلو طراحی شده و موارد قابل ذکری همچون نوار سرتاسری LED و لوگوی فولکس‌واگن در بخش میانی را به همراه دارد.

کابین و امکانات

کابین ID4 بسیار ساده و در عین حال کارآمد طراحی شده و مواردی مثل نمایشگر 5.3 اینچی پشت آمپر برای نمایش اطلاعات موردنیاز راننده، دکمه‌های حساس به لمس روی فرمان، نمایشگر 12 اینچی مرکزی روی داشبورد و ... مهمترین موارد قابل ذکر این بخش هستند. امکانات این محصول به شرح زیر است:

. کی‌لس استارتر
. صندلی برقی راننده
. نمایشگر 12 اینچی مرکزی
. 7 اسپیکر برای سیستم صوتی
. سقف پانارومیک
. سنسور نور و باران
. دستیار صوتی
. تهویه اتوماتیک دوگانه
. کمک ترمز
. کنترل پایداری
. کمک شروع حرکت در سربالایی
. کروز کنترل تطبیقی
. اتوهلد
. ترمز پارک برقی
. چراغ‌های LED
. پیشگیری تصادف جلو
. دستیار حرکت بین خطوط
. سنسور پارک جلو و عقب
. ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای
. و ...

مشخصات فنی  ID4 وارداتی

 ID4 محصول سال 2020 است و در کلاس کراس‌اورهای جمع‌وجور قرار دارد. فولکس ID4 روی پلتفرم MEB ساخته شده و برای رقابت با شورولت بولت EV، هیوندای کونا EV و کیا نیرو EV به میدان آمده است.

در فولکس‌واگن ID4 به صورت استاندارد یک باتری به ظرفیت 55.7 کیلووات ساعت نصب شده که برد حرکتی آن 442 کیلومتر است.

موتور برقی که روی محور عقب نصب شده قدرتی برابر با 168 اسب‌بخار و حداکثر گشتاوری معادل با 310 نیوتن‌متر تولید کرده و می­تواند با دو رقیب برقی کونا و بولت رقابت کند. باتری در حالت عادی در 8.5 ساعت شارژ می‌شود؛ اما با شارژ سریع در 35 دقیقه از 20 به 80 درصد می‌رسد. حداکثر سرعت خودرو 160 کیلومتر بر ساعت است.

  • امداد خودرو
  • ۰
  • ۰

مقدمه: ماشین فونیکس یکی از جدیدترین محصولات صنعت خودروسازی است که با فناوری‌های نوآورانه و طراحی مدرن وارد بازار شده است. این خودرو با هدف ارائه تجربه‌ای بی‌نظیر در رانندگی و پاسخگویی به نیازهای روزافزون مشتریان، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان خودروهای لوکس و پیشرفته به دست آورد. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌ها، فناوری‌ها و مزایای ماشین فونیکس خواهیم پرداخت.

ماشین فونیکس

طراحی ظاهری: ماشین فونیکس با طراحی بدنه‌ای جذاب و خطوط دینامیک، جلوه‌ای مدرن و اسپرت دارد. چراغ‌های LED پیشرفته، جلوپنجره بزرگ و بدنه آیرودینامیک از ویژگی‌های بارز این خودرو هستند. طراحی منحصر به فرد و جزئیات دقیق، فونیکس را به یک اثر هنری متحرک تبدیل کرده است.

ویژگی‌های فنی: فونیکس با بهره‌گیری از موتورهای پیشرفته و قدرت‌مند، توانسته است عملکردی بی‌نظیر در جاده‌ها ارائه دهد. این خودرو با چندین گزینه موتور از جمله موتورهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی عرضه می‌شود. موتور بنزینی فونیکس دارای قدرتی معادل ۲۵۰ اسب بخار و گشتاوری بالغ بر ۳۲۰ نیوتن‌متر است. سیستم انتقال قدرت اتوماتیک ۸ سرعته این خودرو، تعویض دنده‌ها را به صورت نرم و بی‌صدا انجام می‌دهد و رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کند.

فناوری‌های نوآورانه: ماشین فونیکس با مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته و نوآورانه مجهز شده است که تجربه رانندگی را به سطح جدیدی می‌برد. برخی از این فناوری‌ها عبارتند از:

  • سیستم خودران: فونیکس با بهره‌گیری از سیستم خودران سطح ۳، امکان رانندگی نیمه‌خودکار را فراهم می‌کند. این سیستم با استفاده از دوربین‌ها، رادارها و سنسورهای متعدد، به صورت هوشمند مسیر را تشخیص داده و خودرو را هدایت می‌کند.
  • سیستم اطلاعات و سرگرمی: صفحه نمایش لمسی بزرگ و سیستم صوتی پیشرفته با قابلیت اتصال به اینترنت و تلفن همراه، تجربه‌ای جذاب از موسیقی و ارتباطات را به ارمغان می‌آورد.
  • سیستم ایمنی پیشرفته: فونیکس با مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد، کروز کنترل تطبیقی و سیستم نگه‌دارنده خطوط، ایمنی بالایی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

مزایا: یکی از مزایای اصلی ماشین فونیکس، ترکیب قدرت و کارایی است. موتورهای پیشرفته این خودرو، علاوه بر ارائه عملکرد بالا، مصرف سوخت بهینه‌ای دارند. طراحی داخلی لوکس و استفاده از مواد با کیفیت در کابین، راحتی و رفاه سرنشینان را تضمین می‌کند. همچنین، فناوری‌های نوآورانه و سیستم‌های ایمنی پیشرفته، تجربه رانندگی ایمن و لذت‌بخشی را فراهم می‌کنند.

نتیجه‌گیری: ماشین فونیکس با طراحی زیبا، فناوری‌های پیشرفته و عملکرد بی‌نظیر، توانسته است توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای لوکس و پیشرفته را جلب کند. این خودرو با ترکیب هنر و علم در طراحی و مهندسی، به یکی از برترین گزینه‌ها در بازار خودرو تبدیل شده است. اگر به دنبال خودرویی هستید که تجربه‌ای منحصر به فرد از رانندگی را به شما ارائه دهد، فونیکس می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد.

  • امداد خودرو
  • ۰
  • ۰

دمای مناسب داخل کابین خودرو، اهمیت بسیاری در نحوه رانندگی افراد دارد. در روزهای سرد سال، بخاری فضای گرمی را در کابین به وجود می‌آورد و در روزهای گرم سال، کولر ماشین به کمک راننده و سرنشینان خودرو می‌آید. فضای کابین و آسایش آن، تاثیر مستقیمی در عملکرد راننده دارد و در ایام گرم تابستان، کولر به یک نیاز مبرم و بدیهی در خودرو تبدیل می‌شود. کولر ماشین بخشی از سیستم تهویه مطبوع به حساب می‌آید که وظیفه خنک‌سازی و تنظیم دمای داخل کابین را بر عهده دارد.

در ادامه، به بررسی دقیق‌تر کولر خودرو، اجزای تشکیل‌دهنده و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم و در نهایت نکات مهمی را در خصوص عیب‌یابی و نگهداری از این بخش مهم ارائه می‌دهیم.

کولر ماشین

کولر ماشین

کولر اتومبیل، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که رانندگی در ایام گرم سال را قابل‌تحمل می‌کند. کولر ماشین از قطعات متعددی تشکیل شده است که با همکاری یکدیگر، هوای سرد را از دریچه تهویه به داخل کابین وارد می‌کنند. کوچک‌ترین نقص در هر یک از اجزای کولر خودرو، باعث از کار افتادن سیستم خنک‌کننده می‌شود. گردش سیال مبرد و داغ و سرد شدن آن، سازوکار اصلی کولر ماشین است. سیال با گردش در بخش‌های مختلف کولر گازی ماشین و تغییر بین حالات مایع و گاز، باعث خنک شدن هوای کابین می‌شود.

کولر خودرو دوال

کولر دوال خودرو به سیستم تهویه‌ای گفته می‌شود که می‌تواند باد خروجی را طبق انتخاب سرنشینان تفکیک کند. به بیان بهتر، سرنشینان در آن واحد می‌توانند از باد سرد و گرم بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، راننده می‌تواند از هوای خنک کولر برقی ماشین استفاده کند، در حالی که شاگرد راننده، از هوای گرمی که از دریچه تهویه خارج می‌شود، لذت ببرد. کولر دوال در فصولی از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد که هوا در وضعیت نیمه سرد و نیمه گرم قرار دارد. در این مواقع، سرنشینان احساس متفاوتی نسبت به دمای کابین دارند و نیاز آن‌ها به باد سرد یا گرم متفاوت است.

تاریخچه کولر خودرو

 

استفاده از کولر در خودرو به دهه ۳۰ میلادی باز می‌گردد. نخستین سیستم تهویه مطبوع توسط شرکت «سی اند سی کلوینیتور» به خودرو اضافه شد. این سیستم شامل یک کمپرسور بزرگ بود که پشت ماشین قرار می‌گرفت. البته کولر کلوینیتور به سبب ابعاد بزرگ، پیچیدگی و قیمت بالا مورد استقبال قرار نگرفت، ولی طولی نکشید که نسخه ارتقایافته آن توسط جنرال موتورز در خودرویی با برند کادیلاک به جهان معرفی شد. موفقیت GM با عرضه مدل ۱۸۰ پاکارد در سال ۱۹۳۹ کم‌رنگ شد، چون این شرکت به عنوان رقیب اصلی فورد، سیستم تهویه مطبوع بهتری را در ماشین جدید خود به عرضه درآورد. سیستم پاکارد شباهت بسیاری به کولرهای امروزی داشت و متشکل از کمپرسور، تقطیرکننده، تبخیرکننده و درایر بود. این سیستم تنها یک دکمه برای تنظیم سرعت گردش فن داشت.

با آغاز جنگ جهانی دوم، نوآوری در عرصه تولید سیستم تهویه مطبوع برای خودرو متوقف شد، هرچند حدود ۱۲ سال بعد، جنرال موتورز، کرایسلر و پاکارد در سال ۱۹۵۳ از سیستم تهویه مطبوع ارتقایافته‌تری رونمایی کردند. یک سال بعد (۱۹۵۴)، شرکت نش که در سال ۱۹۳۷ با کلوینیتور پیشگام ادغام شده بود، از سه غول خودروساز پیشی گرفت و مدل امباسادور را به حوزه خودرو معرفی کرد که به موتور متصل بود و عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های قبلی داشت. تهویه نش به مدت ۱۰ سال ارتقا یافت و مورد استفاده قرار می‌گرفت تا زمانی که کادیلاک در سال ۱۹۶۴، به سیستم پیشرفته‌تری به نام Comfort Control مجهز شد. در این سیستم، راننده تنها باید دمای مطلوب را انتخاب می‌کرد. بعد سیستم به طور خودکار، دمای کابین را در درجه انتخابی کاربر نگه می‌داشت. با گذشت زمان، این سیستم ارتقا یافت و به سیستم کولر امروزی تبدیل شد.

نحوه عملکرد کولر ماشین

کولر ماشین از بخش‌های متعددی ساخته شده که اساس آن گردش سیال مبرد، داغ شدن و سرد شدن آن است. زمانی که شما دکمه کولر خودرو را فشار می‌دهید، کمپرسور شروع به فشرده‌سازی سیال مبرد می‌کند و با این کار، دمای سیال بالا می‌رود. سیال فشرده به سمت کندانسور فرستاده و به مایع پرفشار داغ تبدیل می‌شود. این مایع در کپسول خشک‌کننده، خشک و عاری از رطوبت می‌شود و به سمت شیر انبساط انتقال می‌یابد.

مایع داغ بدون رطوبت در شیر انبساط دچار افت فشار می‌شود و دمای آن کاهش پیدا می‌کند. بدین ترتیب، مبرد سرد به سمت اواپراتور یا همان تبخیرکننده فرستاده می‌شود، سرمای آن از طریق فن به داخل کابین راه پیدا می‌کند و سپس مجددا به حالت گاز درمی‌آید. سیال گازمانند به سمت کمپرسور می‌رود و این چرخه تکرار می‌شود.

 

قطعات کولر خودرو

کولر برقی خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک وظایف خاصی را بر عهده دارند. وجود نقص در هر بخش باعث اختلال در عملکرد کولر ماشین و بروز مشکلاتی همچون ایجاد هوای گرم، ورود بوی بد به داخل کابین و… می‌شود. در ادامه با بررسی دقیق تمام اجزای سیستم خنک‌کننده خودرو همراه ما باشید.

کمپرسور

 

کمپرسور، قلب کولر ماشین است و وظیفه فشرده‌سازی و گردش سیال مبرد در قطعات مختلف را بر عهده دارد. کمپرسور، انرژی لازم برای انجام کار را از طریق تسمه دینام دریافت می‌کند. این قطعه مهم به صورت چرخشی، سیال مبرد را از اواپراتور به کندانسور، از کندانسور به کپسول خشک‌کننده و از کپسول خشک‌کننده مجددا به اواپراتور انتقال می‌دهد.

در مرحله اول، کمپرسور سیال مبرد (ارسال‌شده از سمت اواپراتور) را فشرده می‌کند و آن را به سمت کندانسور انتقال می‌دهد.

علائم خرابی کمپرسور کولر

علائم خرابی کمپرسور کولر ماشین شامل موارد زیر می‌شوند.

  • سروصداهای عجیب ناشی از سایش تسمه یا پولی‌ها
  • بوی سوختگی
  • روشن نشدن کولر ماشین
  • خنک نشدن باد خودرو
  • یخ زدن اواپراتور و لوله‌ها

کندانسور

 

کندانسور، قطعه دوم کولر به حساب می‌آید. کندانسور یا همان رادیاتور کولر ماشین، سیال گازمانند را از کمپرسور می‌گیرد و آن را به مایع پرفشار داغ تبدیل می‌کند و به سمت کپسول خشک‌کننده می‌فرستد.

نشانه های خرابی کندانسور کولر

موارد زیر می‌توانند نشان‌دهنده خرابی کندانسور کولر اتومبیل باشند.

  • عدم خنک‌سازی سیستم تهویه و دمیدن هوای گرم به داخل کابین
  • انتشار بوی سوختگی پس از روشن کردن کولر
  • افزایش دمای موتور

خشک کننده

کپسول خشک‌کننده یا همان رسیودرایر، سیال مایع داغ را از کندانسور می‌گیرد و رطوبت موجود در آن را از بین می‌برد. سپس آن را به سمت شیر انبساط انتقال می‌دهد.

علائم خرابی خشک کن کولر

درایر یا همان خشک‌کن کولر در صورت خرابی، نشانه‌های زیر را به همراه دارد.

  • گرم شدن باد کولر ماشین
  • از بین نرفتن بخار شیشه‌ها
  • عملکرد ضعیف فن خودرو
  • روشن نشدن دور دوم فن در هوای خیلی گرم

شیر انبساط

شیر انبساط، مایع داغ پرفشار بدون رطوبت را از رسیودرایر می‌گیرد و فشار آن را کاهش می‌دهد. با کاهش فشار، دمای مایع پایین می‌آید. حالا مبرد خنک به سمت اواپراتور فرستاده می‌شود.

علائم خرابی شیر انبساط کولر

مشاهده علائم زیر نشان می‌دهد که عملکرد شیر انبساط کولر ایراد دارد.

  • ایجاد سروصدای عجیب
  • کارکردن مداوم کولر

اواپراتور (تبخیرکننده)

در قسمت اواپراتور، مبرد خنک در معرض هوای گرم قرار گرفته و دوباره به حالت گاز درمی‌آید.

علائم خرابی اواپراتور کولر

علائم اختلال در عملکرد اواپراتور کولر خودرو شامل موارد زیر می‌شوند.

  • کاهش ظرفیت خنک‌کنندگی کولر
  • انتشار بوی عجیب
  • تغییر دمای کولر و دمیدن هوا با دمای متغیر
  • از کار افتادن کمپرسور

فن کولر

زمانی که سیال مبرد به اواپراتور می‌رسد، سرمای آن از طریق فن به داخل کابین راه پیدا می‌کند.

علائم خرابی فن کولر

خرابی فن کولر با نشانه‌های زیر همراه است.

  • روشن نشدن یا خاموشی ناگهانی کولر گازی ماشین
  • اختلال در خنک‌سازی کابین
  • اختلال در پرتاب باد

سیم کشی کولر

کولر خودرو از طریق سیم‌کشی‌های متعدد، برق مورد نیاز بخش‌های مختلف را تامین می‌کند.

کلید کنترل فشار یا مانوستات

این قطعه، وظیفه تنظیم و کنترل فشار بالا، فشار پایین و عملکرد فن الکتریکی کندانسور را بر عهده دارد.

شیلنگ در کولر خودرو

اجزای مختلف کولر با استفاده از شلنگ‌های آب‌بندی‌شده، به یکدیگر وصل شده‌اند.

کلید A/C کولر ماشین

 

کولر به وسیله کلید A/C روشن و خاموش می‌شود.

نکات مهم در مورد کولر خودرو

نکات متعددی در مورد کولر ماشین وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. توجه به این اما و اگرها علاوه بر افزایش کارایی، خنک‌سازی و طول عمر کولر، هزینه نگهداری خودرو را کاهش می‌دهد.

  • روشن نکردن کولر بلافاصله بعد از استارت خودرو
  • خاموش کردن کولر در سربالایی، روشن کردن کولر در سرپایینی
  • تنظیم کولر در حالت گردش داخلی حین ورود به تونل‌ها
  • خاموش کردن یا کاهش درجه کولر در ترافیک‌های سنگین و پشت چراغ قرمز
  • روشن کردن کولر در سرعت و دور موتور پایین
  • روشن کردن هفتگی کولر به مدت ۱۰ دقیقه به منظور جلوگیری از رسوب سیال مبرد
  • پارک خودرو در فضای مسقف یا سایه
  • بررسی دائم آب رادیاتور در صورت استفاده مداوم از کولر

مشکلات رایج کولر ماشین

 

کولر ماشین به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو از قطعات متعددی تشکیل شده و وظیفه اصلی آن، خنک‌سازی و تهویه هوای درون کابین است. کولر اتومبیل نیز همانند هر سیستم دیگری با گذشت زمان به دلایل مختلف دچار اختلال در عملکرد و مشکلات متعدد می‌شود.

رایج‌ترین مشکلات کولر ماشین را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم. در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات بهتر است خودرو را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید، چون بررسی اجزای مختلف کولر جهت عیب‌یابی، یک کار تخصصی است و به مهارت و تجربه نیاز دارد.

بوی سوختگی با روشن کردن کولر

در برخی مواقع پس از زدن کلید تهویه، بوی سوختگی از دریچه‌های کولر ماشین به مشام می‌رسد. بوی شیرین نشان‌دهنده نشتی ضدیخ در سیستم خنک‌کننده است، حال آنکه بوی روغن سوخته به نفوذ روغن موتور سوخته به داخل کابین اشاره می‌کند. انتشار بوی پلاستیک سوخته از طریق تهویه کولر می‌تواند به دلیل تجمع گرد و غبار بیش از حد در دریچه‌ها، ایجاد الکتریسیته کوتاه، سوختن سیم‌ها یا شلنگ‌ها باشد. بوی لاستیک سوخته هم به معنی وجود مشکل در کمپرسور یا کلاچ آن است.

انتشار بوی بد در کابین

با گذشت زمان و افزایش سن خودرو، سیستم تهویه خودرو مکان مناسبی برای رشد کپک، قارچ و باکتری می‌شود. میکروارگانسیم‌هایی مثل کپک و قارچ در پشت داشبورد و روی اواپراتور تجمع می‌کنند و سبب انتشار بوی بد در کابین پس از روشن شدن کولر می‌شوند. پاکسازی و تعویض فیلترهای هوا بهترین راه‌حل برای مقابله با این مشکل است. همچنین می‌توان از محلول ضدباکتری در قسمت تبخیرکننده استفاده کرد تا آلودگی‌ها از بین بروند.

ایجاد باد گرم توسط کولر

عوامل متعددی باعث وزش باد گرم از دریچه‌های کولر می‌شوند. خرابی کمپرسور، کندانسور، فن‌های خنک‌کننده، کاهش سطح سیال مبرد یا رطوبت گرفتن آن، کثیف شدن اواپراتور و… موجب اختلال در عملکرد کولر می‌شود و موجب دمیده شدن هوای گرم به داخل کابین است.

صدای زیاد حین روشن شدن کولر

ایجاد سروصدا پس از روشن شدن کولر می‌تواند به شل شدن تسمه کمپرسور ربط داشته باشد. البته در صورت کاهش میزان سیال مبرد یا وجود هوا در سیکل خنک‌سازی نیز ممکن است موجب ایجاد صدا و لرزش شود.

نشتی گاز کولر

دمیدن هوای گرم به داخل کابین مهم‌ترین نشانه نشتی گاز کولر است. سیال مبرد یک ماده مصرفی نیست که با گذشت زمان تبخیر شود، مگر اینکه به سبب نشتی، میزان آن کاهش یابد. وجود سوراخ یا ترک در قطعات سیستم خنک‌کننده همچون لوله‌ها، اتصالات، کندانسور، شیرهای ولوم و… باعث نشتی گاز مبرد و خرابی کولر می‌شوند.

جریان هوای ضعیف کابین

اگر هر یک از اجزای سیستم خنک‌کننده دچار نقص و آسیب شوند، حجم پرتاب باد از کولر کاهش پیدا می‌کند. ناگفته نماند که خاک و غبار گرفتن دریچه‌ها و انسداد مسیر آن‌ها نیز در جریان هوای ضعیف داخل کابین نقش دارند.

وجود آب داخل کابین

یکی دیگر از مشکلات رایج حین استفاده از کولر ماشین، جمع شدن آب داخل کابین است. در سیستم کولر، باد به وسیله فن به اواپراتور دمیده شده و هوای سرد وارد کابین می‌شود. اواپراتور قطعه‌ای سرد است و رطوبت باد را به قطرات آب تبدیل می‌کند. قطرات آب روی اواپراتور جمع می‌شود و زیر خودرو می‌ریزند، البته به شرطی که مشکلی در آب‌بندی این بخش وجود نداشته باشد. در غیر این صورت، قطرات آب روی اواپراتور از طریق دریچه‌ها وارد کابین ماشین می‌شوند.

 

دلایل باد گرم کولر خودرو

رانندگی در تابستان بدون کولر دشوار است، ولی با کولری که باد گرم وارد کابین می‌کند، غیرممکن! دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود کولر ماشین در اجرای اصلی‌ترین وظیفه خود، یعنی خنک‌سازی کابین دچار مشکل شود. در حقیقت هر مشکلی در قطعات تشکیل‌دهنده کولر، نتیجه‌ای به جز دمیدن باد گرم از دریچه‌ها به همراه نخواهد داشت. دلایل متعدد ایجاد باد گرم توسط کولر را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شارژ کم سیال مبرد

در صورتی که سطح گاز خنک‌کننده به هر دلیلی کم‌تر از میزان لازم در چرخه خنک‌سازی شود، کولر باد گرم وارد کابین می‌کند. میزان گاز مبرد به دلایلی همچون وجود نشتی، ورود رطوبت به داخل کولر و… کاهش می‌یابد. در این صورت کولر نمی‌تواند عملیات خنک‌سازی را انجام دهد.

نشت مبرد

گرم شدن ناگهانی هوای کولر یا ایجاد صدای خش‌خش جزو اصلی‌ترین علائم نشت گاز مبرد است. وجود ترک یا سوراخ در قطعات مختلف کولر از جمله شیرهای ولوم، لوله‌ها، اتصالات و کندانسور باعث نشت گاز مبرد و در نتیجه کاهش میزان آن می‌شود. کاهش میزان گاز مبرد نیز نتیجه‌ای به جز دمیدم هوای گرم از داخل دریچه‌های تهویه و در بدترین حالت، خرابی کولر به همراه نخواهد داشت.

گرفتگی کندانسور

وجود آلودگی و انسداد کندانسور نیز موجب ایجاد هوای گرم توسط کولر گازی ماشین می‌شود. کندانسور وظیفه کاهش دمای گاز مبرد را بر عهده دارد و در واقع آن را به مایع تبدیل می‌کند. تجمع رسوبات و رسوبات در سطح کندانسور، عملکرد موثر این قطعه را مختل می‌کند و باعث تولید هوای گرم می‌شود.

آسیب به فن خنک کننده

علاوه بر کندانسور، فن‌های سیستم تهویه نیز در کاهش دما و خنک‌سازی سیال مبرد ایفای نقش می‌کنند. هرگونه آسیب و نقص در فن‌ها مثل ترک‌خوردگی یا حتی آلودگی، باعث اختلال در فرایند خنک‌سازی سیال مبرد می‌شود. وقتی سیال مبرد سرد نشود، خبری هم از باد خنک کولر ماشین نیست. اگر فن‌ها خراب شوند، چاره‌ای جز تعویض آن‌ها باقی نمی‌ماند.

خرابی کمپرسور

کمپرسور به عنوان گرداننده سیال مبرد، نقش قلب سیستم خنک‌سازی را بر عهده دارد. اگر کمپرسور به هر دلیلی خراب شود، باد گرم از دریچه‌های کولر ماشین خارج می‌شود و سیستم خنک‌کننده از کار می‌افتد. کمبود روغن در کمپرسور شایع‌ترین دلیل خرابی این قطعه به حساب می‌آید. فرسودگی یا شل بودن تسمه کمپرسور نیز می‌تواند دلیلی بر عملکرد نادرست کولر باشد.

کثیف شدن اواپراتور

کثیف شدن اواپراتور یکی دیگر از دلایل ایجاد هوای گرم است. از آنجا که هوا به طور دائم از اواپراتور عبور می‌کند، گرد و خاک آلودگی سطح آن را فرا می‌گیرد. با ایجاد رطوبت روی این سطح کثیف، نه تنها بوی بدی وارد کابین می‌شود، بلکه اثربخشی کولر و خنک‌سازی کابین نیز به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. البته تمیز کردن اواپراتور به مهارت تعمیرکار مجرب نیاز دارد.

مشکلات الکتریکی در ماشین

نوسان در عملکرد سیستم برق ماشین تاثیر مستقیم روی کمپرسور می‌گذارد، چراکه این قطعه به وسیله تسمه دینام به موتور خودرو متصل است و انرژی لازم برای فشرده‌سازی سیال مبرد را از موتور دریافت می‌کند. بنابراین نوسان در شدت جریان الکتریکی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد و کاهش توان فشرده‌سازی کمپرسور و در نهایت، دمیدم باد گرم به داخل کابین شود.

شارژ کولر ماشین

 

رانندگی در تابستان آداب خاص خود را دارد و پیش از شروع سفرهای طولانی باید بخش‌های مختلف خودرو را بررسی کرد و از صحت عملکرد آن‌ها مطمئن شد. میزان گاز مبرد نیز یکی از مواردی است که در هنگام تابستان باید به طور دائم چک شود. گاز مبرد ماهیت فرار و مصرفی ندارد، ولی دلایل متعددی مثل نشتی، ضرب‌دیدگی، نفوذ رطوبت به داخل کولر و… باعث کاهش سطح آن می‌شود.

در این صورت ابتدا باید دلیل کاهش گاز را شناسایی و برطرف کرد و سپس میزان گاز مبرد را به حد مورد نیاز رساند تا کولر به کارکرد صحیح و بهینه خود بازگردد. به پر کردن گاز کولر اصطلاحا شارژ کولر خودرو گفته می‌شود.

بدیهی‌ترین نشانه کاهش میزان گاز مبرد، ناتوانی کولر در خنک‌سازی کابین است. به منظور شارژ کولر ماشین حتما باید از تعمیرکار ماهر کمک بگیرید، چرا که این فرایند، کاملا تخصصی است و به ابزار خاصی احتیاج دارد.

علائم خرابی کولر خودرو

خرابی کولر اتومبیل با نشانه‌های متعددی همراه است که به محض مشاهده آن‌ها توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر، از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • صدای غیرطبیعی
  • بوی نامطبوع
  • یخ زدن لوله‌ها
  • عمل نکردن کمپرسور کولر ماشین
  • روشن نشدن کولر خودرو

نکات مهم برای سرویس کولر

 

کولر و سیستم تهویه جزو مهم‌ترین بخش‌های ماشین به حساب می‌آیند که وجود نقص در آن‌ها، اگرچه مانع فروش ماشین نمی‌شود، ولی بدون شک قیمت خودروی دست دوم را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. کولر ماشین نیز همانند کولرهای خانگی پیش از استفاده، نیاز به سرویس دارد. در غیر این صورت، عملکرد کولر خودرو با مشکل مواجه می‌شود و مالک را به خرج می‌اندازد. هنگام تمیز و سرویس کردن کولر بهتر است نکات مهم زیر را مد نظر قرار دهید.

  • شارژ گاز مبرد یا همان گاز خنک‌کننده
  • بررسی و در صورت لزوم، تعویض درایر یا خشک‌کن
  • بررسی بخش‌های مختلف کولر از جمله تسمه‌ها، ترموستات، لوله‌ها و شیر انبساط
  • تمیز کردن دریچه‌های هوا، پره و کویل های کندانسور
  • ضدعفونی سازی کامل سیستم تهویه مطبوع
  • تعویض فیلتر کولر به صورت دوره‌ای (هر ۱۵ هزار کیلومتر، یکبار)

روش های استفاده بهتر از کولر

با آغاز فصل تعطیلات، سفر تابستانی با خودرو به لیست اولویت‌های خانواده‌های ایرانی اضافه می‌شود تا علاوه بر تفریح، فرزندان با روحیه بهتری سال تحصیلی جدید را آغاز کنند. ولی لازمه سفر با خودرو در تابستان، مهیا بودن امکاناتی مثل کولر ماشین است و لازمه کارکرد درست این سیستم، رعایت چند نکته مهم است تا کارایی و عملکرد کولر به حداکثر برسد. به منظور استفاده بهینه از کولر گازی خودرو باید به نکات زیر توجه کنید.

پارک خودرو در سایه

برای اینکه کولر در بهینه‌ترین حالت خود کار کند، بهتر است خودرو در مکان های سقف‌دار یا سایه و دور از تابش مستقیم آفتاب پارک شود. در غیر این صورت، کولر در خنک‌سازی فضای کابین با مشکل مواجه شده و حتی ممکن است عملکرد آن دچار اختلال شود.

تهویه کامل کابین

در گرمای تابستان پیش از شروع رانندگی بهتر است بعد از استارت موتور، شیشه‌های خودرو را پایین دهید تا هوای داغ داخل کابین به طور کامل تهویه شود. خروج هوای گرم، نقش موثری در عملکرد بهینه کولر دارد.

پوشاندن روکش چرمی صندلی

چرم به سرعت داغ می‌شود و گرما را در خود نگه می‌دارد. بنابراین اگر صندلی‌های خودرو دارای روکش چرمی است، بهتر است در زمان پارک آن‌ها را با روکش نخی بپوشانید تا از تابش مستقیم نور آفتاب در امان بمانند. روکش‌های چرمی در برابر نور آفتاب بسیار آسیب‌پذیر هستند و پوسته‌پوسته و خراب می‌شوند. این کار نه تنها موجب افزایش دوام روکش‌های چرمی و بهبود اثربخشی کولر می‌شود، بلکه یکی از نکات مهم نگهداری از خودرو در تابستان به حساب می‌آید. حتی اگر در توان دارید، روکش چرمی صندلی‌ها را با روکش پارچه‌ای عوض کنید.

استفاده روتین از کولر

به سبب وجود گاز خنک‌کننده در سیستم تهویه مطبوع، عدم استفاده منظم از کولر می‌تواند موجب انسداد و گرفتگی قطعات کولر شود. به همین خاطر توصیه می‌شود دست‌کم هفته‌ای یک‌بار و به مدت ۱۰ دقیقه، کولر ماشین را روشن کنید و اجازه دهید مبرد در سیستم گردش کند تا موجب رسوب و گرفتگی قطعات مختلف نشود.

توجه به میزان گاز کولر

عملکرد صحیح کولر مشروط به گردش میزان کافی گاز مبرد در سیستم تهویه مطبوع است. تنها در صورتی با فشردن دکمه کولر فضای کابین خنک می‌شود که گاز مبرد به میزان کافی در سیستم جریان داشته باشد. بنابراین بهتر است هر از گاهی سطح گاز مبرد را کنترل کنید، چرا که کمبود این گاز علاوه بر اختلال در عملکرد کولر، باعث خراب شدن قطعات آن می‌شود.

خاموش کردن کولر در سربالایی

در سربالایی‌ها بهتر است کولر را خاموش و در سرپایینی‌ها توصیه می‌شود کولر را روشن کنید. حین رانندگی در مسیرهای سربالایی، بهتر است کولر را خاموش کرده، یا آن را روی درجه کم تنظیم کنید تا فشار مضاعف به کولر ماشین و همین‌طور موتور خودرو وارد نشود. رانندگی اشتباه در سربالایی احتمال بروز مشکلاتی همچون جوش آوردن موتور خودرو را افزایش می‌دهد، پس چه بهتر که با خاموش کردن کولر ماشین و اندکی تحمل گرما، ریسک‌ها را به حداقل برسانید.

 

نتیجه گیری

رانندگی در تابستان بدون کولر ماشین غیر قابل تصور است. کولر بخشی از سیستم تهویه مطبوع به شمار می‌آید که از اجزای مختلف ساخته شده است. اساس عملکرد کولر بر پایه گردش سیال مبرد و داغ و سرد شدن آن است. بنابراین اکثر مشکلات کولر و دمیدن هوای گرم به داخل کابین، به سیال مبرد مربوط می‌شود. کاهش میزان سیال و نشتی آن، شایع‌ترین دلیل گرم شدن هوای کولر ماشین است. با این وجود، شاید افراد عادی بتوانند عیب کولر را تشخیص دهند، اما برای برطرف کردن آن به ابزار، تجهیزات و مهارت یک تعمیرکار مجرب احتیاج است. در صورت تمایل به خرید ماشین حتما بخش‌های مختلف آن از جمله کولر را بررسی کیند و از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید، چرا که وجود نقص در هر بخش، موجب کاهش قیمت و ارزش ماشین می‌شود.

سوالات متداول

در صورتی که کولر به صورت مداوم کار کند، چه عواقبی دارد؟

استفاده مدام از کولر باعث کمبود اکسیژن در کابین، فشار به قطعات خودرو و کاهش طول عمر باتری می‌شود. همچنین تحمل شوک حرارتی ناشی از اختلاف دمای خنک کابین و هوای گرم بیرون برای بسیاری افراد، دشوار است.

چرا نباید بلافاصله پس از ورود به خودرو، کولر را روشن کرد؟

در روزهای گرم تابستان، سطح بنزن در ماشین پارک شده به ۴۰ برابر بیشتر از سطح قابل‌قبول می‌رسد و از آنجا که در هنگام کارکردن کولر، پنجره‌ها باید بسته باشند، این گاز سمی توسط سرنشینان خودرو استنشاق می‌شود. بنابراین بهتر است پس از ورود به خودرو و روشن کردن آن، اندکی با پنجره‌های باز رانندگی کرد تا این گاز به خارج از کابین انتقال پیدا کند.

آب رادیاتور چه ارتباطی با کولر ماشین دارد؟

آب رادیاتور وظیفه خنک‌سازی موتور را بر عهده دارد. اگر آب رادیاتور کم باشد، در هنگام عبور از موتور بیش از حد گرم می‌شود و ممکن است کولر ماشین نتواند آن را خنک کند.

چرا حذف رطوبت در سیستم خنک‌کننده ضروری است؟

رطوبت در سیستم خنک‌کننده با سیال مبرد ترکیب می‌شود. هنگام ورود به شیر انبساط، دما به شدت کاهش می‌یابد و رطوبت ترکیب‌شده با سیال، یخ می‌بندد. در این صورت ممکن است دریچه انبساط مسدود شده و عملکرد کولر ماشین مختل شود.

برای طول عمر بیشتر کولر ماشین به چه نکاتی توجه کنیم؟

کولر ماشین با رعایت نکاتی همچون بررسی دوره‌ای میزان سیال مبرد، عدم روشن کردن در دور موتور بالا، عدم بازکردن پنجره‌ها در هنگام فعالیت و بررسی آب رادیاتور (در صورت استفاده مداوم) بیشتر عمر می‌کند.

  • امداد خودرو
  • ۰
  • ۰

آبان 1402: شرکت خودروسازی سایپا، از تاریخ هشتم آبانماه، لیست قیمت اطلس G را مطابق جدول زیر اعلام کرده است:

قیمت اطلس جی - پاییز 1402
مدل اطلس جی
قیمت پایه 344.187
قیمت نهایی 406.615

*قیمت‌ها برحسب میلیون تومان است.

 

تفاوت تیپ پایه اطلس و تیپ فول اطلس

شهریور 1402: با اینکه تصاویر تست‌های فنی و جاده‌ای اطلس، بارها و بارها در فضای مجازی پخش شده و شرکت سایپا نیز تاکنون تصاویر گرافیکی و رسمی مختلفی از این محصول جدید را منتشر کرده و حتی رونمایی غیررسمی اطلس را در سال 1401 و در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو انجام داده بود اما این شرکت برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 هم از سایپا اطلا رونمایی کرد و هم اطلاعات و امکانات آنرا اعلام نمود:

اطلس

براساس آخرین اطلاعات موجود، شرکت سایپا قرار است خودرو اطلس را در تیپ‌ 1 و تیپ 2 عرضه کند و هرکدام از این تیپ‌ها نیز هم با گیربکس دستی و هم با گیربکس CVT قابل سفارش خواهند بود. به عبارت بهتر، سایپا اطلاس در چهار تیپ مختلف ساخته می‌شود که عبارتند از:

. تیپ 1 دنده‌ای: S
. تیپ 1 اتوماتیک: L
. تیپ 2 دنده‌ای: G
. تیپ 2 اتوماتیک: E

اما صرف نظر از تیپ خودرو، شرکت سایپا یکسری از امکانات و تجهیزات را بصورت استاندارد روی همه چهار تیپ قرار داده است که عبارتند از:

. کنترل کشش یا TCS
. کنترل پایداری یا ESC
. کمکی ترمز یا BAS
. ترمز ضدقفل یا ABS
. توزیع نیرو ترمز یا EBD
. کمکی حرکت در سربالایی یا HSA
. چراغ ترمز اضطراری یا ESS
. چراغ مه شکن جلو و عقب
. چراغ بدرقه
. چراغ دی لایت + چراغ اتو لایت (سنسور نور)
. دو ایربگ
. تهویه مطبوع نیمه اتومات
. نشانگر تعویض دنده یا GSI
. نشانگر سرویس دوره ای یا EPS
. صندلی ایزوفیکس
. صندلی 4 حالته دستی سرنشین جلو
. سنسور عقب
. سنسور فشار باد تایر
. تنظیم دستی ارتفاع نور چراغ جلو
. فرمان دی کات
. باربند اسپرت
. نویگیشن آفلاین
. قابلیت اتصال موبایل به سیستم چندرسانه ای (میرور لینک)
. خروجی 12 ولت

علاوه بر ویژگی‌های فوق، بعضی از آپشن‌های خودرو اطلس، فقط در برخی تیپ‌های آن وجود دارد که در جدول زیر، این آپشن‌ها را مشاهده می‌کنید:

 
نوع تیپ تیپ 1 تیپ 1 تیپ 2 تیپ 2
نام مدل S L G E
گیربکس 5 دستی CVT 5 دستی CVT
مانیتور 7 اینچ x دارد دارد دارد
دوربین عقب x دارد دارد دارد
دکمه کنترلی فرمان x دارد دارد دارد
آینه تاشو برقی x دارد دارد دارد
آنتن سقفی x دارد دارد دارد
تریم دو رنگ x دارد دارد دارد
صندلی روکش چرم x دارد دارد دارد
کروز کنترل x دارد x دارد
کیلس استارتر x دارد x دارد
صندلی تاشو عقب دارد x دارد x
سانروف x x دارد دارد
سقف رنگی x x دارد دارد
صندلی برقی راننده x x x دارد
صندلی راننده با گرمکن x x x دارد
شیشه دودی عقب x x x دارد
سنسور باران x x x دارد
توییتر x x x دارد
رادار نقطه کور x x x دارد

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

مشخصات فنی سایپا اطلس منتشر شد

فروردین 1402: شرکت خودروسازی سایپا، برای نخستین‌بار اطلاعات فنی سایپا اطلس را منتشر کرد که براساس آن، خودرو جدید اطلس قرار است در تیپ 1 و تیپ 2 به تولید برسد اما هر کدام از این تیپ‌ها نیز دارای نسخه دنده‌ای و CVT هستند:

نوع تیپ تیپ 1 تیپ 1 تیپ 2 تیپ 2
نام مدل اطلس S اطلس L اطلس G اطلس E
گیربکس 5 دنده دستی CVT 5 دنده دستی CVT
نوع موتور M15I یورو پنج با دریچه گاز برقی
حجم موتور 1.5 لیتری
تعداد سوپاپ هشت سوپاپ VVT
حداکثر قدرت 90 اسب بخار
حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر
مصرف ترکیبی 6.9 لیتر
سایز تایر 185/65R14
حجم باک 41 لیتر
نوع ترمز جلو دیسکی
نوع ترمز عقب کاسه ای

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

تولید اطلس در مدل‌های دنده‌ای و اتومات

آذر 1401: علیرضا مصدقی، مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا، عنوان کرد که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، بدنه‌های VP  خودرو اطلس، که اواخر شهریورماه تولید شده بود، با رنگ‌های جذاب برای انجام تست‌های مختلف مونتاژ و آماده شده است. با هماهنگی شرکت‌های سازه گستر، مگاموتور، پلاسکوکار، قالب‌های صنعتی و سایپا آذین قطعات مونتاژی این خودرو تهیه شده است. قالب‌های این محصول توسط شرکت معتبر خارجی طراحی و ساخته شده و قطعات نمونه طراحی شده در اواسط آبان وارد کشور شد.

اطلس
سایپا اطلس

وی اشاره کرد که خودروها با رنگ‌های محدودی ارائه می‌شوند و تنوع رنگی به شدت کم است. اما برای خودروهای VP رنگ‌های مختلفی از خانواده سبز، آبی، قهوه‌ای و قرمز با ترکیبات جذاب در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد تمامی رنگ‌آمیزی خودروها در سالن‌های رنگ سایپا و با اپلیکیشن اعمال رنگ توسط فرآیندهای تولیدی انجام شده تا بتوان از رنگ‌های متنوع سایپا تولید و عرضه کرد. سایپا قصد دارد تا برای تیپ‌های تولیدی این خودرو، استاندارد رنگی تعریف کند. البته رنگ خودروها به درخواست مشتریان تولید و عرضه خواهد شد.

بر اساس گفته‌های آقای مصدقی، تولید خودروهای VP با کم‌ترین اشکالات انجام شده و نشان می‌دهد که اکثر طراحی‌های انجام شده بر روی کاغذ، در اجرا نیز نتیجه مناسبی دارد. خودروهایی که در این مرحله تولید می‌شوند، برای انجام تست‌های مختلف همچون تست‌های مخرب، تست‌های عملکردی و تست‌های ظاهری، مورد استفاده قرار می گیرند. پس از اتمام تست‌ها تا اواسط زمستان امسال، در نیمه دوم دی‌ماه تولیدات آزمایشی آن آغاز خواهد شد. تولید انبوه خودرو در اردیبهشت‌ماه سال آینده است. تست‌های عملکردی با پیمایش بالا، توسط تیم‌های مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و معاونت‌های کیفیت و مهندسی انجام می‌شود تا هر تیمی از زوایای مختلف به این خودرو در پیمایش نگاه داشته باشد. از آن جایی که برخی تست‌های مخرب در داخل کشور وجود ندارد، توسط شرکت‌های معتبر خارجی در خارج از کشور انجام می‌شود و نتایج تمامی این تست‌ها به سازمان استاندارد و محیط زیست ارائه و از آن‌ها مجوز تولید انبوه دریافت می‌شود.

وی با اشاره به تاکیدات مدیرعامل سایپا برای افزایش کیفیت محصولات گفت که بازرسی فرآیند سازندگان قطعات در این مرحله شروع شده است. با اضافه شدن خودرو اطلس به خط تولید، تولید خودروهای کم متقاضی کاهش می‌یابد و خودرو اطلس جایگزین خواهد شد.

اطلس
سایپا اطلس

طبق توضیحات آقای مصدقی، ویژگی‌های اطلس عبارتند از طراحی تریم داخلی دورنگ (برای اولین بار در محصولات سایپا)، سانروف، سیستم ESC یا کنترل پایداری، تشخیص نقطه کور، سیستم‌های صوتی و تصویری به روز، کاهش صدای موتور، آنتن کوسه‌ای، صندلی‌های برقی برای بعضی تیپ‌ها، چراغ‌های LED جلو، طرح جدیدی در چراغ‌های عقب، سنسور باران، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغ‌های FOLLOW ME (چراغ‌های داخل کابین که بعد از خروج راننده از ماشین تا چند لحظه روشن می‌ماند و بعد خاموش می‌شود) و مانیتور 7 اینچی.

مدیر پروژه اطلس سایپا گفت خودرو اطلس در 4 تیپ تولید خواهد شد که دو تیپ آن با گیربکس دستی به صورت ساده و آپشن‌دار و دو تیپ آن با گیربکس اتوماتیک به صورت ساده و آپشن دار خواهد بود.

طراحی سایپا اطلس با الهام از پوزه کوسه

مهر 1401: علیرضا مصدقی، مدیر پروژه اطلس سایپا، درباره عملکرد گروه سایپا گفت، که این خودروساز در تلاش است تا محصولات خود را با کیفیت و تنوع بیش‌تری عرضه کند، تا رضایت مشتریان افزایش یابد.

بر اساس گفته‌های وی، تنوع در محصولات بالا رفته و در خانواده SP100 خودروهای شاهین با پیشرانه جدید، شاهین اتوماتیک و سایپا آریا دنده‌ای و اتوماتیک در حال توسعه هستند؛ در خانواده X200 نیز اطلس وجود دارد. اطلس سعی دارد تا علاوه بر افزایش کیفیت، از نظر اقتصادی و رقابتی نیز جایگاه خوبی را کسب کند.

وی درباره طراحی خودرو اطلس گفت: «برای طراحی اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده است. این مورد در قسمت‌های چراغ، سپر و جلوپنجره کاملاً مشهود است. ویژگی‌های آن شامل تریم داخلی دورنگ، سانروف، سیستم کنترل پایداری، تشخیص نقطه کور، آنتن کوسه‌ای، صندلی برقی در برخی از تیپ‌ها و لامپ‌های LED جلو، سنسور باران، گرمکن آینه‌های جانبی، نمایشگر 7 اینچی، است.»

طبق گفته‌های آقای مصدقی، اطلس در چهار تیپ تولید می‌شود؛ دو تیپ با گیربکس دستی ساده و آپشنال و دو تیپ با گیربکس اتوماتیک ساده و آپشنال. کیفیت ساخت خودرو اطلس بسیار مورد توجه بوده و در این راستا، نفوذ صدای موتور به داخل کابین کاهش یافته است.

وی افزود پیشرانه M15 پلاس برای اولین بار روی خودرو اطلس نصب خواهد شد. این پیشرانه با تکنولوژی VVT طراحی شده و توان آن 9 درصد، گشتاور 8 درصد و مصرف سوخت 5 درصد بهبود یافته است. تغییراتی روی سر سیلندر، منیفولد، میل‌سوپاپ، بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ و ... ایجاد شده است.

آقای مصدقی گفت که با وجود حمایت‌های مدیر ارشد گروه، توسعه پروژه اطلس پرشتاب بوده و در تاریخ 25 شهریورماه، تولید 27 بدنه در مرحله VP قرار گرفت. این بدنه‌ها در مرحله رنگ‌آمیزی هستند و احتمالا در مهرماه به مرحله مونتاژ می‌رسند.

تفاوت تیپ پایه و تیپ فول اطلس

شهریور 1401: براساس آخرین اطلاعات موجود، شرکت سایپا قرار است خودرو اطلس را در دو تیپ مختلف، راهی بازار کند. هنوز اسم تجاری این تیپ‌ها مشخص نشده و سایپا، فعلا آنها را با نام‌های تیپ 1 و تیپ 2 معرفی کرده است که تیپ 2 همان تیپ فول اطلس محسوب می‌شود:

ویژگی تیپ پایه تیپ فول
سنسور باد تایر دارد دارد
تهویه مطبوع نیمه اتومات دارد دارد
خروجی 12 ولت دارد دارد
صندلی 6 حالته دستی راننده دارد دارد
صندلی 4 حالته دستی شاگرد دارد دارد
صندلی عقب با ایزوفیکس دارد دارد
سقف رنگی با تریم رنگی x دارد
تریم داخلی دو رنگ x دارد
صندلی با روکش چرم x دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان x دارد
مانیتور 7 اینچی x دارد
دوربین عقب x دارد
سانروف x دارد

*اطلاعات فوق از سوی خودروساز اعلام شده است.

اولین رونمایی خودرو اطلس

شهریور 1401: بعد از مدت‌ها انتظار، سرانجام خودرو اطلس سایپا، در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 رونمایی شد. خودرو جدیدی اطلس، از همان موتور ارتقایافته M15GSI بهره می‌برد و علی‌رغم ارتقای برخی جزییات آن (مانند هدرزر، سرسیلندر، اضافه‌شدن سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ و ...) اما همچنان هشت سوپاپ است و حدود 90 اسب‌بخار قدرت دارد.

اطلس
رونمایی سایپا اطلس

اطلس، فیس لیفت کوییک است

آذر 1400: آقای رادمنش (مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا) با اشاره به اینکه سایپا اطلس، هاچ‌بکی کراس‌اور است، گفته که این محصول جدید، اشتراکاتی با پلتفرم X200 دارد و به نوعی، می‌توان آنرا ادامه‌دهنده مسیر سایپا کوییک بدانیم. سایپا برای تولید خودرو اطلس، فیس‌لیفت کاملی را روی کوییک انجام داده. ضمن اینکه از موتور بهبودیافته‌ای برای اطلس استفاده کرده که هم مصرف سوخت کمتری دارد و هم گشتاور بیشتری را تولید می‌کند.

آقای رادمنش همچنین گفته که سایپا از مدت‌ها قبل برای رونمایی خودرو اطلس آماده شده و تا پایان سال 1400 نیز تولید آزمایشی آنرا آغاز می‌کند. سایپا اطلس اگر تست‌هایش را با موفقیت پشت سر بگذارد، از اواخر سال 1401 راهی بازار کشورمان می‌شود.

خودرو اطلس، جایگزین تیبا می‌شود

آبان 1400: اواسط تابستان امسال و در جریان مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا، آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) درباره خودروی جدید اطلس گفته بود که این محصول جدید، کراس‌اوری برپایه ساینا و کوییک است و در آینده جایگزین خانواده تیبا می‌شود. ولی حالا که در آبانماه 1400 هستیم، آقای سلیمانی گفته که با آمدن سایپا اطلس، علاوه خانواده تیبا، خانواده ساینا هم با این محصول جدید، جایگزین می‌شود. بنابراین در سال‌های آینده، باید منتظر حذف ساینا از سبد محصولات سایپا باشیم.

تولید سایپا اطلس در سال 1400

اردیبهشت 1400: آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در حاشیه تحویل خودرو شاهین در اسفندماه 99، تایید کرده بود که نسخه کراس‌اور شاهین، یعنی خودرو سایپا آریا، نیز در اوایل سال 1400 به تولیدانبوه می‌رسد. آقای سلیمانی همچنین خبر داده که دیگر محصول جدید شرکت، یعنی سایپا اطلس نیز در بزودی رونمایی می‌شود.

حالا طبق تصاویری که بتازگی از کارخانه سایپا به بیرون درز کرده، تولید آزمایشی خودرو اطلس آغاز شده و حتی ممکن است در نیمه اول سال 1400 نیز برای اولین‌بار رونمایی شود.

مشخصات اولیه سایپا اطلس اعلام شد

بهمن 1399: طبق اطلاعات جدید منتشر شده از سایپا اطلس، ظاهرا این خودرو قرار است یکی از نخستین محصولات سایپا باشد که از موتور بهبودیافته تیبا یا همان موتور M15GSI بهره می‌برد.

پروژه توسعه موتور M15GSI از سال 97 در شرکت مگاموتور شروع شده بود و قرار بود در سال 98، سایپا از این موتور برای کوییک و ساینا استفاده کند. اما حالا با تاخیر یکساله، زمان تولیدانبوه این موتور جدید نیز درحال فرارسیدن است. مهم‌ترین بهبودهای انجام شده در این موتور، نسبت به موتورهای M15 معمولی که در خانواده X200 (تیبا، ساینا و کوییک) استفاده شده است، عبارتند از:

  • کاهش 6 الی 7 درصدی مصرف سوخت،
  • افزایش 7 درصدی قدرت،
  • افزایش 5 درصدی گشتاور،
  • استفاده از دریچه گاز برقی،
  • استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT.

آنطور که مگا موتور خبر داده، موتور بهبودیافته MGSI می‌تواند قدرتی بین 89 تا 94 اسب بخار و گشتاوری بین 135 تا 138 نیوتن متر تولید کند. البته در آینده، سایپا نسخه‌های قوی‌تر این موتور که قدرتی بین 105 تا 117 اسب بخار دارند را نیز به تولید می‌رساند.

ساخت اطلس با پلتفرم کوییک

بهمن 1399: بعد از انتشار تصویر سایپا اطلس، حالا برخی رسانه‌ها، حدس‌ و گمان‌های تازه‌ای درباره پلتفرم خودرو اطلس مطرح کرده‌اند و می‌گویند که سایپا، احتمالا از مگا پلتفرم SP در این محصول جدید استفاده نکرده و آنرا برپایه پلتفرم ارتقایافته Q200 ساخته است؛ یعنی همان پلتفرم کوییک اس.

بهره‌گیری از پلتفرم کوییک برای ساخت اطلس سایپا، وقتی قوت می‌گیرد که به تصاویر اطلس خوب دقت کنیم؛ نمای جانبی خودرو، گلگیرها، نوع باربندها و حتی طرح آینه‌های جانبی اطلس، دقیقا شبیه همان چیزی است که قبلا در خانواده کوییک دیده بودیم.

عکس سایپا اطلس لو رفت!

بهمن 1399 با انتشار نخستین تصویر جاسوسی سایپا اطلس، حالا چهره محصول جدید سایپا، مشخص شده است؛ چهره‌ای که شباهت انکارناپذیری با جک جی7 هم دارد!

 

آنطور که از تصاویر سایپا اطلس برمی‌آید، این محصول جدید، خودرویی صندوقدار است و ابعادی مشابه سایپا شاهین دارد. حتی برخی رسانه‌ها می‌گویند که موتور و گیربکس آن نیز با شاهین سایپا، مشترک است. درباره پلتفرم مورداستفاده در اطلس، هنوز خبر موثقی در دست نیست.

سایپا اطلس؛ جایگزین جدید کوییک

بهمن 1399: آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در تاریخ 18 بهمن ماه 99 خبر داده که تولید نمونه نهایی محصول جدید سایپا، به اتمام رسیده و این شرکت، بزودی نیز آنرا رونمایی خواهد کرد. نام خودرو جدید این شرکت، «سایپا اطلس» است.

آقای سلیمانی، درباره سایپا اطلس گفته که این خودرو، ظاهری مدرن و زیبا داشته و به امکاناتی مدرن نیز تجهیز شده است. مدیرعامل سایپا همچنین گفته که این خودرو در سگمنت B طراحی شده.

از آنجایی که هیچ اطلاعات دیگری از سایپا اطلس در دسترس نیست، می‌توان حدس‌های مختلفی درباره این محصول جدید زد. اولین حدس این است که این خودرو، شاید نام نسخه ایرانیزه شده رنو تندر باشد که اواسط پاییز 99 و بعنوان پروژه سایپا P90 رونمایی شده بود.

دومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید سومین محصولی باشد که با پلتفرم ملی SP ساخته شده. همان پلتفرمی که ابتدا سایپا شاهین را با آن ساختند. سپس سایپا آریا را با آن معرفی کردند. بنابراین حالا خودرو اطلس می‌تواند سومین محصول سایپا با این پلتفرم باشد. اگر چنین حدسی درست باشد، ممکن است که با یک خودروی هاچبک، روبرو شویم چراکه سایپا، تاکنون هم نسخه سدان (شاهین) و هم نسخه کراس‌اور (آریا) را با پلتفرم ملی SP ساخته و فقط نسخه هاچبک آن باقیمانده است.

سومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید نتیجه همان پروژه مشترکی باشد که سایپا می‌خواست با همکاری برخی دانشگاه‌های کشور و با حمایت سازمان گسترش (ایدرو)، آنرا اجرا کند. پروژه‌ای که قرار بود حاصل آن، به ساخت و عرضه یکی از اقتصادی‌ترین سدان‌های ایرانی، ختم شود.

  • امداد خودرو